Komentář Jiřího Černého k původnímu vydání LP 81 0661-1 311 Pantonu v roce 1989:
"Sako čiriklo peskeri gil'i mi gil'avel"
(Ať každý pták zpívá svou píseň)
Hudebnost Romů je legendární a svět ji zná ve všemožných podobách, od operetní až po koncertantní, jak dosvědčují jazzový fenomén Django Reinhardt, nebo jiný kytarista rodem z Francie, flamencový ekvilibrista Manitas de Plata.
Ale dějiny hudebních druhů psala i další romská jména: Michal Burano (s písní Syg Sygedyr) v polském rocku, Valentin Bagljajenko ve stylizacích ruského folklóru, Rada a Nikolaj Volšaninovi, Petr Demetr, Roze Dželakajeva a další v programech divadla Romen, Antonín Gondolán v českém jazzu 60. let a následujících pokusech o formu popfolku. Korman a Gadžor v Třešňákově folkrockovém triu, horňácký rod Kubíků v hudecké muzice, jež okouzlovala už Leoše Janáčka, a nejnověji Iva Bittová jako pěvecký, houslový i autorský samorost, jemuž nestačí rozměry žádné formové škatulky. Už tentokráte, spíš na mých osobních…