Z komentáře Jana Kouby k původnímu 3LP kompletu 1 11 1701 "Johann Sebastian Bach Suity pro violoncello" vydanému v Supraphonu v roce 1978 a nyní vycházejícímu v kompletní sestavě poprvé digitálně:
Věk romantiky odkázal našemu století sugestivní obraz J.S.Bacha jako génia duchovní hudby; jako skladatele, kterýž ve službě církvi a ve vyjádření náboženské myšlenky viděl nejvyšší poslání svého umění. Obrovité pašije, Mše h moll, dvě stovky duchovních kantát, mohutné varhanní dílo i dlouhá léta Bachova kantorování u sv. Tomáše v Lipsku – to vše zdánlivě jednoznačně dokládá pojetí, které ve své klasické bachovské monografii formuloval německý hudební historik Philipp Spitta a po něm zvláště Albert Schweitzer. Teprve od poloviny 20. století se začíná tento tradiční obraz Bacha zásadněji proměňovat: to, co se jevilo jako vlastní těžiště Bachova života a díla, se při podrobnějším pohledu ukazuje jen jako jedna ze složek osobnosti daleko mnohotvárnější a současně i bližší našemu pozemskému…







