Komorní píseň oblíbená v tvrobě romantiků, je pro Antonína Dvořáka (1841-1904) navýsost intimním projevem, inspirovaným zpravidla nějakým niterným prožitkem. Hned první velký písňový cyklus Cypřiše (na texty Gustava Pflegra-Moravského) byl podnícen skladatelovým milostným vzplanutím v letech, kdy skromně začínal v Praze svou uměleckou dráhu (1865). V této juvenilii se však dopustil mnohých prohřešků proti správné české deklamaci, takže jednotlivé písně raději přeměnil v lyrické náladové kusy pro smyčcové kvarteto. Přesto mu cyklus zůstal milou připomínkou mladých let, a proto se k němu v letech zralosti znovu vrátil. Vybral z něj čtyři písně, upravil deklamačně jejich melodii a stylizoval nový klavírní doprovod, zachránil tak alespoň zlomek ze své mladistvé inspirace (1881/2). Svůj slavný cyklus Cigánských melodií na básnické texty Adolfa Heyduka komponoval v letech svých prvních zahraničních úspěchů (1880); vídeňský komorní pěvec Gustav Walter ho požádal o příspěvek pro své koncerty…
Olga Štěpánová – Dvořák: Písně (Biblické písně, Čtvero písní, V národním tónu, Cigánské melodie)
99 Kč





![San Francisco Symphony, Herbert Blomstedt – Nielsen:The Symphonies Nos. 1-3 [2 CDs] CD](https://supraphonline.cz/cover/200/4/e/8/15781.jpg)

![The Romeros, Academy of St. Martin in the Fields, Sir Neville Marriner – Rodrigo: Complete Concertos for Guitar & Harp [2 CDs] CD](https://supraphonline.cz/cover/200/a/c/8/15618.jpg)