Adamová, Lukavský, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Václav Smetáček – České orchestrální melodramy

99 

Tento výrobek pochází z e-shopu

Z komentáře k původnímu LP albu 1112 3410 vydanému Supraphonem v roce 1981:
Melodram zaujímá v české hudbě již tradičně velmi čestné místo. Jedním z historicky vůbec prvních autorů melodramů byl český skladatel 18. století Jiří Benda. K jeho odkazu se přihlásil později Zdeněk Fibich (1850-1900), kterého je možné označit jako klasika moderního českého melodramu. Stalo se tak přímo symbolicky, když Fibich jako kapelník a sbormistr Prozatímního divadla provedl roku 1875 Bendovy melodramy Ariadna a Medea. Bezděčnou symboliku chová v sobě i historická skutečnost, že Bendova Ariadna na Naxu vznikla právě 100 let před Fibichovým Štědrým dnem (1774-1874), kterým se datuje vznik a vývoj českého melodramu moderního. Rozdíl obou typů, klasického a moderního melodramu, je dán vývojovým stupněm strukturní jednoty hudby a jí zhudebňovaného slova. Bendův melodram vyrostl z klasicistního slohového cítění, které si libovalo v racionálně uchopitelné metrické přehlednosti a větné periodičnosti. Proto mu…